سپتامبر 10, 2018

جوشکاری لوله پلی اتیلن

جوشکاری لوله پلی اتیلن

جوشکاری لوله پلی اتیلن و توضیحاتی در خصوص این فرایند :

پلی اتیلن از ساده ترین ، ارزان ترین و پر مصرف ترین مواد پلاستیکی در جهان است.

لوله های پلی اتیلن به دو روش به یکدیگر متصل می شوند:

روش سرد

روش گرم

روش سرد یا مکانیکی: از اتصالات فیتینگی استفاده میگردد و تا سایز 125 میلیمتر قابل اجرا می باشد .

روش گرم (بات فیوژن): اپراتوری که دارای گواهی جوشکاری میباشد، با استفاده از دستگاه جوش لوله و اتصالات را متصل می نماید.

استاندارد جوش لوله پلی اتیلن ، با هدف تعیین اصول کلی روش اتصال به شیوه لب به لب و ارزیابی کیفی محل اتصال در شبکه های آب ، فاضلاب و گاز توسط سازمان ملی استاندارد ایران تدوین گردیده است. تا در اختیار بازرسین ، مشاوران و پیمانکاران قرار گیرد.

 

قبل از شروع کار موارد زیر را مد نظر داشته باشید :

با دستگاه، لازم است موارد ایمنی و دستورالعمل استفاده از دستگاه را یادآور شویم:

1- اطمینان کامل از کالیبره بودن و سلامت دستگاه.

2- تنظیم فرم گزارش جوشکاری و بررسی آن توسط ناظر پروژه.

3- احراز صلاحیت اپراتور در استفاده از ماشین جوش توسط ناظر پروژه.

(گواهی صلاحیت اپراتور به منزله صدور مجوز کار با دستگاه جوش پلی اتیلن بوده و مجری ملزم به حفظ تمام قوانین و دستورالعملهای استاندارد جوش است.)

5- در شرایط جوی نامساعد ( بارانی ،غبارآلود، مه ، گرما و سرما) استفاده از چادر و یا کانکس مخصوص الزامی میباشد.

6- دپوی مناسب لوله.

7- تجهیز کارگاه و جانمایی صحیح دستگاه جوش در پروژه، به صورتیکه دستگاه جوش ثابت و لوله ها جهت جوش در کنار دستگاه قرار گیرند.

8- بارگیری و جا به جایی وسایل جوش با تجهیزات مناسب.

9- کنترل سایز لوله ، با رینگ داخلی دستگاه.

10- برای دستگاه جوش پلی اتیلن از برق شهر و یا موتور برق مناسب با طول سیم ۱۵ متر استفاده شود.

11- مسدود کردن دو سر انتهایی لوله با گپ مناسب جهت جلوگیری از افت دمای صفحه هیتر

12- استفاده از کلاه ، دستکش ، لباس کار و کفش ایمنی.

13- ریگلاژ دستگاه در محلی صاف

14- دمای هیتر، همیشه بین ۲۰۰ تا ۲۳۰ درجه سانتیگراد برای ایجاد لبه و نفوذ گرما در لوله پلی اتیلن میباشد. در سایز های بالاتر تغییر نخواهد کرد.

برای انجام عملیات جوشکاری ابتدا لوله به صورتیکه ۵ تا ۷ سانتیمتر دو سر لوله از داخل فکها بیرون گذاشته شده ، داخل فک دستگاه قرار می دهیم. سپس پیچهای دستگاه را به اندازه ای محکم می کنیم که اطمینان پیدا کنیم با اعمال فشار هیدرولیک، لوله ها از زیر فک فرار نمی کنند.

جهت همسطح سازی لوله ، از غلطک استفاده می کنیم.

دو سر لوله را شماره گذاری کرده و در فرم مخصوص عملیات جوشکاری یادداشت می کنیم.

دو سر لوله ی داخل فک را با یک دستمال نخی آغشته به آستون یا الکل ایزوپروپیل تمیز می کنیم.

سپس با استفاده از رنده و با فشاری معادل ۵ تا ۱۰ بار دو سر لوله را تراش دهیم. این کار را تا زمانی ادامه می دهیم که تراشه ی ایجاد شده از دو سر لوله به صورت یکپارچه از رنده خارج و سپس فشار هیدرولیک را آرام آرام به صفر می رسانیم. دو سر لوله تراشیده شده را به یکدیگر نزدیک و همتراز بودن آنها را کنترل می کنیم. حداکثر انحراف از هم محوری باید کمتر از ۱۰ % حداقل ضخامت دیواره باشد.

سفاله های ایجاد شده از تراش دو سر لوله را از دستگاه جدا کرده و برای مرحله بعد آماده می شویم.

فشار درگ (با افزایش تدریجی فشار هیدرولیک شروع حرکت فک متحرک دستگاه را، که به فشار حرکتی معروف می باشد فشار درگ می گویند.) را به دست می آوریم و در فرم گزارش ثبت می نماییم.

فشار درگ می بایست در هر مرحله از جوشکاری توسط اپراتور اندازه گیری و به فشار داده شده در جدول اضافه شود .

با یک دستمال نخی آغشته به آستون و یا الکل ایزوپروپیل هیتر را تمیز و داخل شاسی دستگاه قرار می دهیم. دوسر لوله یا اتصال را به صورت همزمان و کامل، بروی صفحه هیتر قرار داده، تا ذوب شوند.

سپس فشار درگ به دست آمده و فشار داده شده در جدول را جهت ایجاد لبه اعمال کرده و شیر فشار هیدرولیک را بسته و پاور هیدرولیک را خاموش می کنیم به این مرحله از جوش فشار ایجاد لبه می گویند. زمانی که در دو سر لوله لبه استاندارد ایجاد شد مطابق جدول جوشکاری فشار هیدرولیک را با توجه به خاموش بودن پاور هیدرولیک به صفر می رسانیم . و اجازه می دهیم که زمان فشار نفوذ گرمایی طی شود. (زمان نفوذ گرمایی جهت هر سایز لوله مطابق با استاندارد در جدول جوشکاری متغییر خواهد بود.)

پس از اتمام زمان نفوذ گرمایی پاور هیدرولیک را روشن، جک متحرک را به سمت عقب هدایت، هیتر را از بین دو سر لوله جدا می کنیم. کوتاه ترین زمان را جهت نزدیک کردن دو سر لوله مذاب شده به کار میبندیم جهت چسباندن لوله مذاب به یکدیگر به هیچ عنوان به یکباره فشار را بالا نبرده و زمانی که دو سر لوله با یکدیگر مماس شدند ظرف مدت ۱۰ ثانیه فشار هیدرولیک را به حد مجاز می رسانیم.

با اعمال فشار مناسب و نمودار شدن شکل کامل جوش شیر فشار را بسته، پاور هیدرولیک را خاموش و اجازه می دهیم زمان خنک شدن لوله داخل دستگاه رعایت شود.

گپ انتهائی لوله را برداشته تا گردش هوا داخل لوله انجام شود . جوش می بایست در شرایط عادی خنک و به درجه نرمال برسد و برای خنک کاری ، ریختن آب و گذاشتن دستمال خیس ممنوع می باشد. پس از اتمام زمان خنک کاری فکها را باز کرده، جهت انجام جوش بعدی آماده می شویم.

جهت جوشکاری اتصالات کافی است تا شانه ای بالا و پائین را از دستگاه باز کرده و یک فک ثابت را به دو فک متحرک متصل کنیم. در این حالت اتصال را در یک فک ثابت مهار کرده و لوله را داخل سه فک متحرک قرار می دهیم. در این صورت می توان براحتی اتصال را به لوله و یا هر اتصال دیگر جوشکاری نمود.

 

 

توضیحات بیشتر را اینجا ببینید

Leave your comment

Please enter your name.

20 − 13 =

Please enter comment.
تماس با ما
آدرس
تهران، میدان رسالت، خیابان فرجام، بعد از میدان صدم، پلاک 621، واحد 3
تلفن
021-77186410-11
021-77186219-20
ایمیل