لوله و اتصالات گالوانیزه

شرکت توسعه شبکه آبرسانی، تامین کننده  انواع لوله گالوانیزه گرم و سرد ، سبک و سنگین از سایز 1/2 اینچ تا 8 اینچ جهت مصارف ساختمانی,صنعتی,کشاورزی و ساخت گلخانه و …..و ارسال سریع آن به سراسر ایران می باشد.

لوله گالوانیزه

لوله ای که با روی مذاب پوشش داده میشود را لوله گالوانیزه می گویند. جنس این لوله ها از آهن سفید نورد شده است که درز آن توسط دستگاه های درز جوش بهم جوش داده می شود و سپس لوله را در فلز روی مذاب فرو می برند که عموماً به دو صورت سبک و متوسط تولید می گردد.

لوله‌های گالوانیزه در بازار به لوله‌های آهنی سفید معروفند. و در دو نوع گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد موجود می باشد.

لوله گالوانیزه گرم

گالوانیزاسیون به روش غوطه وری گرم به زبان ساده یک پوشش است که در آهن یا فولادی که از نظر ترکیب و طراحی مناسب برای گالوانیزه است توسط فروبردن در وان مذاب روی تشکیل می‌گردد.

لوله گالوانیزه سرد

اين روش به اين صورت است كه مي توان از طريق الكتروليز نمكهای روی در داخل يك محلول آبي‏, هر قطعه ای از قبيل ورقهای كويل شده و يا كويل نشده را پوشش داد. اصل اين روش با استفاده از الكتروليت اسيدی نيز انجام مي شود. در اين روش ضخامت لايه روی ايجاد شده كمتر از ضخامت لايه پوشش روی در حالت غوطه وری گرم بوده و معمولا از اين روش در مصارف خانگی استفاده می شود.

ویژگی های کلی لوله های گالوانیزه :

  • ضریب هیزم ویلیام این لوله ها بر حسب اینچ می باشد.
  • طول لوله های گالوانیزه شش متر می باشد.
  • اتصالات آن قفل, کمربند و برشن است.
  • این لوله ها به وسيله دنده پيچی به يكديگر وصل و توسط مواد مناسب آب بندی می شوند.
  • لوله های گالوانیزه را می توان به طور کلی به دو دسته عمده بخش بندی کرد.

کاربرد لوله های گالوانیزه :

  • این نوع لوله گالوانیزه گاهی برای تخلیه فاضلاب لوازم بهداشتی کوچک به کار برده می شود ولی مورد استفاده اصلی آنها برای انتقال آب و گاز یا در گلخانه ها می باشد. جنس لوله گالوانیزه از فولاد نرمی است که در ساختن آن ورقه فولاد را با فشار داخل قالب عبور داده درز آن را جوش می دهند و سپس آنها را جهت افزایش مقاومت در برابر اسیدها و زنگ زدگیها در یک وان آبکاری روی اندود (گالوانیزه) می کنند. این نوع لوله ها نسبت به نوع آهنی در برابر اسیدها مقاومت کمتری دارند و کلیه اسیدهایی که برای چدن مضر می باشند فولاد گالوانیزه را هم خراب می کنند.
  • کلیه لوله های فولادی و آهنی گالوانیزه در شاخه های ۶ متری و دو سر دنده با قطر2/1 اینچ تا ۸ اینچ تولید می گردند. قطر این لوله ها معمولاً‌ قطر اسمی است که بزرگتر از قطر داخلی و کوچکتر از قطر خارجی است.
  • همچنین در بازار این لوله ها را بر اساس نمره می شناسند. لوله های گالوانیزه نیز به وسیله دنده پیچی به یکدیگر وصل و توسط مواد مناسب آب بندی می شوند.
  • نکته: از اتصال این لوله ها به روش جوشکاری باید پرهیز نمود زیرا بر اثر حرارت ناشی از جوشکاری و سوختن روکش گالوانیزه (آلیاژ روی) دود غلیظ و سفیدی تولید می شود که محیط کار را آلوده می نماید و تنفس آن ایجاد مسمومیت کرده و موجب آسیب دیدن دستگاه تنفسی می شود.

گالوانیزه کردن :

  • (Galvanization) و به خصوص گالوانیزه گرم قدیمی ترین و مهم ترین روش ایجاد پوشش روی است. سالانه بالغ بر ۲ میلیون تن روی بدین روش استفاده می شود, تا بر روی حدودا  ۴۰ میلیون تن فولاد پوشش داده شود. تمامی انواع فولادهای معمولی و چدن ها را می توان بدین روش پوشش داد, اما نوع پوشش ایجاد شده به عناصر آلیاژی بستگی دارد. نزدیک به نیمی از فولاد تولید شده در دنیا به صورت ورق و یک چهارم به صورت قطعات ساخته شده و بقیه به صورت لوله یا سیم است. گالوانیزه هر یک از چهار نوع محصول, صنعت جداگانه ای را تشکیل داده است.

وزن های لوله گالوانیزه :

  • لوله گالوانیزه سبک
  • لوله گالوانیزه سنگین
  • لوله گالوانیزه متوسط

لوله مانیسمان گالوانیزه

مصرف عمده مانیسمان گالوانیزه در شبکه آبرسانی سیستم اطفا حریق و آتش نشانی،سیستم آب در گردش و مصارف صنعتی می باشد.

مانیسمان گالوانیزه

لوله مانیسمان گالوانیزه همان لوله سیاه است که با گالوانیزه آبکاری شده است و در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، شیمیایی، نیروگاهی، غذایی، گلخانه ای، ساختمانی و غیره از جمله مواد استراتژیک و مهم محسوب می گردد. بطوری که که بخش بزرگی از هزینه های مربوط به تاسیسات انتقال مایعات، گاز و بخار رااین لوله تشکیل می دهند.

گالوانیزه چیست؟

برای محافظت از خوردگی و آسیب پذیری فلزات توسط عمل گالوانیزاسیون، پوششی از فلز روی را بر روی این گونه فلزات آسیپ پذیرقرار می دهند این پوشش متشکل از لایه ی روی و ترکیباتی از آهن می باشد. این نوع فلزات کاربرد زیادی در صنعت دارد.

انواع لوله های درزدار و بدون درز ( مانیسمان ) از ۱/۲ اینچ الی ۱۲۰ اینچ در صنعت نفت , گاز , پتروشیمی , پالایشگاهی , نیروگاهی , کشاورزی , آبرسانی و ….
بورس لوله مانیسمان در رده های STD , 40 , 80 , 160
بورس لوله مانیسمان رومانی , اکراین , اهواز , روس , چین

تاریخ ابداع و ساخت لوله­ هاى بدون درز

به اواخر قرن ۱۹ برمی­گردد که مانیسمان نام شخص مخترع این روش میباشد.

روش­هــاى مختلف تولید لوله فولادی بدون درز (مانیسمان) در قرن ۱۹ ابــداع و به موازات یکدیگر پیشــرفت و گسترش یافت. امروزه چهار روش متداول جهت تولید این لوله­ ها با توجه به ضخامت جداره و قطر آن­ها بکار میرود، که به قرار زیر می باشد :

تولید لوله بدون درز با اســتفاده از نورد مداوم و یکنواخت بر روى ســنبه براى تولید لوله بدون درز رده ۴۰ با قطر “2/1 تا “۸

اتصالات گالوانیزه دنده ای(توسعه شبکه آبرسانی)

فروش اتصالات گالوانیزه با برندهای گوناگون از جمله: مک ، سیتکو و توپی برزیل با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت

اتصالات گالوانیزه شامل : تبدیل گالوانیزه،سه راه گالوانیزه،زانو گالوانیزه،بوشن گالوانیزه،مغزی گالوانیزه،مهره ماسوره گالوانیزه،روپیچ توپیچ گالوانیزه،درپوش گالوانیزه،فلنج گالوانیزه،رینگ گالوانیزه،پیچ و مهر و واشر گالوانیزه و… از سایز 2/1 تا 8 اینچ (2/1 ، 4/3 ، 1 ، 4/11 ، 2/11 ، 2 ، 2/21 ، 3 ، 4، 5 ، 6 ، 8  )

اتصالات گالوانیزه چینی

اتصالات گالوانیزه چینی بصورت دنده ای و به دو صورت اتصالات گالوانیزه چینی سفید و اتصالات چینی سیاه تولید و در صنایع آب، گاز، بخار، هوا و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
روش ساخت لوله و اتصالات گالوانیزه چینی به دو صورت گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد صورت می پذیرد. به عنوان مثال ، مقدار سیلیکون و فسفر موجود در اتصالات گالوانیزه شدیدا ضخامت و ظاهر پوشش گالوانیزه را تحت تاثیر قرار می دهد .مقدار ۰.۰۴ % سیلیکون یا بیشتر و یا مقدار ۰.۰۵ % فسفر یا بیشتر در اتصالات منجر به ضخیم شدن پوشش می شود، که شامل آلیاژهای آهن  –روی می باشد. کربن، سولفور و منگنز موجود در اتصالات اثر کمی در ضخامت پوشش گالوانیزه دارد.

اتصالات گالوانیزه سفید
اتصالات گالوانیزه سیاه
اتصالات گالوانیزه سرد
اتصالات گالوانیزه گرم

مزاياي اتصالات گالوانیزه چینی چيست؟

دوام پوشش اتصالات گالوانیزه چینی:

پوشش ايجاد شده در اتصالات چینی به دليل داشتن يك ساختار متالورژيكي خاص، داراي مقاومت مناسب در برابر صدمات مكانيكي، سايش و خوردگي خواهد بود.

محافظت در برابر صدمات محيطي به صورت اتوماتيك در اتصالات گالوانیزه چینی :

اتصالات چینی به دليل آنكه در فولاد نفوذ كرده و به عنوان كاتد عمل مي كنند، به همين دليل خواهد توانست مقاطع ريز موجود در روي سطح فولاد را در برابر صدمات محيطي و خورندگي، محافظت نمايند.

محافظت كامل اتصالات چینی: پوشش ايجاد شده در اتصالات چینی مي تواند كليه نقاط و سطوح فولاد را اعم از گوشه ها، جاهاي كوچك و فرورفتگيها پر نموده و از خوردگي آنها جلوگيري كند. در اين زمينه هيچ پوششي بهتر از پوشش گالوانيزه عمل نخواهد كرد.

بازرسي آسان اتصالات گالوانیزه چینی:

اتصالات چینی را به راحتي و بدون نياز با هيچ آزمايش مخربي و تنها از طريق چشم مي توان كنترل و بازرسي نمود (در شرايط خاص كه نياز به ارائه تضمين براي كنترل كيفيت است، نياز به آزمايشهاي مخرب مي باشد).

رسيدن به هدف در زمان كوتاه:

در صورتي كه نياز باشد از اتصالات چینی در محل استفاده شود، در اين حالت نياز به صرف زمان براي آماده سازي سطح، رنگ كردن و يا بازرسي نخواهد بود.

محافظت كامل توسط اتصالات گالوانیزه چینی:

پروسه گالوانيزه وابسته به شرايط آب و هوائي نمي باشد.

اتصالات گالوانیزه مک

از اتصالات گالوانیزه مک در ساختن لوازمی مثل لوله و اتصالات و لوله‌های مک و هر جا که احتمال خوردگی آهن و خسارت وجود دارد، استفاده می‌شود. اصطلاح فولاد (Steel) برای آلیاژهای آهن که تا حدود ۱،۵ درصد کربن دارند و غالبا با فلزهای دیگر همراهند، در اتصالات مک بکار می‌رود. خواص فولاد به درصد کربن موجود در آن، عملیات حرارتی انجام شده بر روی اتصالات مک و فلزهای آلیاژ دهنده موجود در آن بستگی دارد.

۱-دوام پوشش: پوشش ايجاد شده در اتصالات مک به دليل داشتن يك ساختار متالورژيكي خاص، داراي مقاومت مناسب در برمکر صدمات مكانيكي، سايش و خوردگي خواهد بود.

۲-محافظت در برمکر صدمات محيطي به صورت اتوماتيك: اتصالات مک به دليل آنكه در فولاد نفوذ كرده و به عنوان كاتد عمل مي كنند، به همين دليل خواهد توانست مقاطع ريز موجود در روي سطح فولاد را در برمکر صدمات محيطي و خورندگي، محافظت نمايند.

۳-محافظت كامل اتصالات مک: پوشش ايجاد شده در اتصالات مک مي تواند كليه نقاط و سطوح فولاد را اعم از گوشه ها، جاهاي كوچك و فرورفتگيها پر نموده و از خوردگي آنها جلوگيري كند. در اين زمينه هيچ پوششي بهتر از پوشش گالوانيزه عمل نخواهد كرد.

۴-بازرسي آسان: اتصالات گالوانیزه مک را به راحتي و بدون نياز با هيچ آزمايش مخربي و تنها از طريق چشم مي توان كنترل و بازرسي نمود (در شرايط خاص كه نياز به ارائه تضمين براي كنترل كيفيت است، نياز به آزمايشهاي مخرب مي باشد).

۵-رسيدن به هدف در زمان كوتاه: در صورتي كه نياز باشد از اتصالات مک در محل استفاده شود، در اين حالت نياز به صرف زمان براي آماده سازي سطح، رنگ كردن و يا بازرسي نخواهد بود.

۶-محافظت كامل توسط اتصالات گالوانیزه مک: پروسه گالوانيزه ومکسته به شرايط مک و هوائي نمي باشد.

تاثير سيليکون در ضخامت اتصالات گالوانیزه مک

ترکييات مشخصی از فولاد رشد لايه آلياژی آهن – روی را در اتصالات گالوانیزه مک تشديد می کند که در نهايت اتصالات گالوانیزه مک که شامل آلياژهای روی – آهن می باشد به جای ظاهری درخشان، خاکستری تيره و مات می باشد مقاومت به خوردگی اين پوشش خاکستری تيره و مات معادل مقاومت به خوردگی اتصالات گالوانیزه مک با ظاهر درخشان، می باشد.
از آنجاييکه واکنش گالوانيزه در اتصالات گالوانیزه مک يک فرايند نفوذی است ، بالا بودن دما و يا طولاني شدن زمان غوطه وري منجر به تشکيل لايه های آلياژی ضخيم تري می شود، مانند ساير فرايند های نفوذی ، در مراحل اول واکنش سريع پيشروی کرده و در ادامه با رشد لايه های آلياژی وضخيم تر شدن اتصالات گالوانیزه مک سرعت آن کاهش می دهد.

اتصالات گالوانیزه برزیلی TUPY

اتصالات گالوانیزه برزیلی TUPY ساخت کشور برزیل با کیفیت ترین نوع لوله و اتصالات گالوانیزه موجود در بازار میباشد. اتصالات فوق در انواع زانو , سه راه, سراه تبدیل, تبدیل, مهره ماسوره, مغزی, چپقی, بوشن, درپوش و …  جنس چدن چکشخوار و بصورت روکش  گالوانیزه گرم ساخته میشود.

اتصالات گالوانیزه توپی برزیل در دو نوع و مدل NPT و BSP تولید میگردد که از لحاظ استاندارد رزوه با یکدیگر متفاوت ( در برخی از سایز ها تعداد رزوه در اینچ هر دو نوع برابر میباشد ولیکن در تمامی سایز ها زاویه دنده ها با یکدیگر متفاوت میباشد)  اتصالات گالوانیزه موجود در ایران از نوع  BSP میباشد.

BSP مخفف British Standard Pipe بوده و در مقابل NPT مخفف National Pipe Taper میباشد.

اتصالات گالوانیزه TUPY BSP تحمل فشار کمتری نسبت به اتصالات گالوانیزه TUPY NPT دارند.

دوام پوشش اتصالات گالوانیزه برزیلی:

پوشش ايجاد شده در اتصالات گالوانیزه برزیلی به دليل داشتن يك ساختار متالورژيكي خاص، داراي مقاومت مناسب در بربرزیلیر صدمات مكانيكي، سايش و خوردگي خواهد بود.

محافظت در برابر صدمات محيطي در اتصالات گالوانیزه:

اتصالات گالوانیزه برزیلی به دليل آنكه در فولاد نفوذ كرده و به عنوان كاتد عمل مي كنند، به همين دليل خواهد توانست مقاطع ريز موجود در روي سطح فولاد را در بربرزیلیر صدمات محيطي و خورندگي، محافظت نمايند.

محافظت كامل اتصالات گالوانیزه برزیلی:

پوشش ايجاد شده در اتصالات گالوانیزه برزیلی مي تواند كليه نقاط و سطوح فولاد را اعم از گوشه ها، جاهاي كوچك و فرورفتگيها پر نموده و از خوردگي آنها جلوگيري كند. در اين زمينه هيچ پوششي بهتر از پوشش گالوانيزه عمل نخواهد كرد.

بازرسي آسان اتصالات گالوانیزه برزیلی

اتصالات گالوانیزه برزیلی را به راحتي و بدون نياز با هيچ آزمايش مخربي و تنها از طريق چشم مي توان كنترل و بازرسي نمود (در شرايط خاص كه نياز به ارائه تضمين براي كنترل كيفيت است، نياز به آزمايشهاي مخرب مي باشد).

رسيدن به هدف در زمان كوتاه

در صورتي كه نياز باشد از اتصالات گالوانیزه برزیلی در محل استفاده شود، در اين حالت نياز به صرف زمان براي آماده سازي سطح، رنگ كردن و يا بازرسي نخواهد بود.