پوشش لوله (اپوکسی لوله)

پوشش لوله (اپوکسی)

 

شركت توسعه شبكه آبرساني دامنه گسترده اي از فعاليت خود را در صنعت پوشش لوله ( اپوکسی ) نیز انجام ميدهد ،

كه ميتوان در بخش هاي زير طبقه بندي نمود :

پوشش داخلی

پوشش سطـح داخـلی لوله ها با اهداف مختلفی نظیر افزایش مقاومت به خوردگی ،بهبود جریان سیالات و … انجام می شود.

پوشش های تک لایه و چند لایه بر پایه رزین هـای اپوکسی ( زینـک ریـچ اپوکسـی ، اپوکـسی پـلی آمیـدی و پلـی آمیــنی )

کیفـیت اجرای پوشش داخلی دو جزیـی اپـوکسی مایع به گونه ای است که علاوه بر عامل بازدانده خوردگی، باعـث کاهـش زبـری سطـح داخـلی لــــولــه ها شده و منجر به الگـوهـای منظـم جریـان سیال در خط لوله می گردد. با استـفاده از پوشش داخــلی لوله، طوفانی شدن جریان سیال در خط انتقال کاهش می یابد ومواد سیـال به صورت منظم و لایه ای در خطوط لوله جاری خواهد شد.

پوشش اپوکسی ، تسهیل جریان

پوشش اپوکسی به صورت پودر و به سطح داخلی انواع لوله ها اعمال می شود . این پوشش از طریق حفاظت داخلی سطح لوله انتقال عمر آن را در مقابل خوردگی افزایش می دهد.
-هدف اصلی این پوشش ها ایجاد کاهش اصطکاک و بهبود سرعت جریان برای سیالاتی مانند نفت ، آب و….. درون لوله است.

پوشش اپوکسی مایع اصلاح شده با قطران بدون حلال

رنگ کولتار اپوکسی، یکی از رنگ های پرکاربرد در صنایع مختلف نظیر دریایی، پالایشگاه ها و … می باشد. رنگ کولتار اپوکسی بر پایه رزین اپوکسی و حاوی قطران ذغال سنگ(کولتار) می باشد که از عامل پخت پلی آمین برای آن استفاده می شود. این سیستم جهت جلوگیری از خوردگی لوله های مدفون در زیر خاک و مستعرق در آب و همچنین لوله ها و مجاری انتقال و دفع فاضلاب، مورد استفاده قرار می گیرد..
مهم ترین ویژگی این سیستم پوشش:
1. مقاومت مکانیکی خوب
2. داشتن مقاومت سایشی
3. مقاومت در برابر نفوذ آب، خوردگی و مواد شیمیایی
4. انعطاف پذیری و ضربه پذیری

پوشش اپوکسی مایع

پوشش اپوكسی ١٠٠ ٪جامد جهت مخازن و خطوط انتقال آب آشاميدنی پوشش دهی لــــولــه های فــولادی با دستـــگاه ها ی مــدرن و پیشرفتــــــه طبــــــق استــــــانداردهــــای BS692 C210 AWWA اعمال می گردد. پوشش داخلی اپوکسی ١٠٠ ٪جامـد (Free Solvent (جهت انتقال آب شرب( با تاییدیه بهداشتی) ، خطوط انـــتقال گاز تــرش ، نفت و پتروشيمی که باعث افـزايش بازدهـي جريـان سـيال و ظــرفيت انـتقال، افزايش طول عمــر و کاهش آلـودگی سيال،کاهش تعــداد دفعــات تعميــرات ، کـاهش هزينـه هاي تعميرات و نگهـداري ، کـــاهش چشمــگير پــديــده خــوردگی و افـــزايش طول عمر لوله می گردد.

پوشش داخلی FBE برای لوله های جداری درون چاهی

تخریب پوشش داخلی لوله های حفاری چاه های نفت که در حال حاضر از نوع اپوکسی مایع هستند از مشکلات عمده صنعت حفاری کشور به حساب می آید. و پوشش های FBE از گزینه های جایگزین این پوشش ها هستند. به منظور مقایسه مقاومت این پوشش ها، آزمون های مکانیکی و شیمیایی شامل انعطاف پذیری، چسبندگی، سختی، مقاومت به سایش و ضربه، افشانه نمک و غوطه وری در اسید بر روی نمونه پوشش های FBE و اپوکسی مایع انجام گردید. نتایج این آزمون ها نشان داد که پوشش FBE نسبت به پوشش های اپوکسی مایع موجود در صنعت حفاری کشور ایران از مقاومت بهتری برخوردار است.

پوشش داخلی FBE برای خطوط انتقال گـــــــاز ترش

دما و فشار بالا و محیط شیمیایی شدیداً خورنده از مؤلفه های خطوط لوله انتقال گازترش می باشند. مکانیسم های خوردگی گوناگونی را میتوان در محیط گاز ترشبرشمرد اما در این بین خوردگی های هیدروژنی و تورم هیدروژنی جزء مخرب ترین مکانیسم های موجود میباشند.از مهمترین راهکارهای کنترل خوردگی در خطوط لوله های انتقال گاز ترش استفاده از لوله های فولادی آلیاژی مخصوص گاز ترش و پوشش های داخلی محافظ خوردگی می باشند. اغلب پوشش ها درجاتی از نفوذپذیری در مقابل CO٢ و H٢S را نشان می دهند که منجر به تاول زدگی در هنگام افت فشار و خرابی زود هنگام پوشش می گردد؛ بنابراین در انتخاب یک پوشش داخلی با کارایی بالا، داده های منتج از تجربیات میدانی و آزمونهای مقاومت شیمیایی پوشش (مثلاً آزمون اتوکلاو )، مهمترین معیارهای تصمیم گیری به شمار میروند. امروزه پوشش های پلیمری FBE بر پایه رزین های اپوکسی- فنول و اپوکسی نوالاک برای کاربری در محیطهای شدیداً خورنده گاز ترش تدارک دیده شده اند. اعمال پوشش های ویژه داخلی FBE آسان ترین و اقتصادی ترین راه حل و در عین حال کاربری توامان این پوشش ها با فولاد آلیاژی مخصوص گاز ترش، مؤثرترین راهکار کنترل خوردگی است. سطح صاف پوششهای داخلی FBE نیز نقش انکارناپذیری در تقلیل افت فشار گاز و در نتیجه بهبود جریان پذیری سیال تا ٣٠ ٪ دارد، این ویژگی همچنین هزینه های تأمین فشار و مصرف انرژی را در طول بهره برداری خط لوله کاهش میدهد.

پوشش داخلی اپوکسی ضدالکتریسیته ســــــــاکن

ترکیب پوشش درونی این لوله ها به نوعی تنظیم شده است که مانع ایجاد الکتریسیته ساکن در سطوح لوله میشود. عایق کاری لوله فولادی به این روش امکان انتقال مواد سخت و اشتعال زا را فراهم می کند.

پوشش داخلی ملات ماسه سیمان

مشخصات فنی این پوشش در خصوص اندود جدار داخل لوله های فولادی به قطر بیش از ١٠٠ میلیمتر با ملات ماسه سیمان می باشد . اندود سیمانی به منظور جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی سطح داخل لوله، اجرا می شود. زنگ زدگی لوله از یک طرف باعث پایین آوردن کیفیت آب انتقال یافته می شود ( مانند ایجاد ناخالصی در آب، تعییر رنگ و تیرگی ) و از طرف دیگر موجب زبری جدار داخلی و در نتیجه کاهش ظرفیت انتقال آب و در نهایت کاهش عمر مفید لوله می گردد.

 

پوشش خارجی

از ویژگی های ضروری در مورد پوشش خارجی لوله های فولادی می توان نامبرد:

  • مقاومت ضربه
  • مقاومت در برابر نفوذ
  • مقاومت در برابر دمای بالا
  • مقاومت در برابر جدایش کاتدی
  • مقاومت در برابر تنش‌های خاک
  • مقاومت در برابر جذب آب
  • مقاومت شیمیایی (در برابر اسید و بازها)
  • سختی (مقاومت سایشی)
  • مقاومت کافی در برابر آسیب‌های احتمالی حین حمل و انتقال
  • و…

پوشش پودر اپوکسی اتصــال ذوبی (FBE)

پوشش FBE از سال ۱۹۶۰ میلادی جهت حفاظت لوله از خوردگی معرفی شد. امروزه پوشش های اپوکسی اتصال ذوبی در گستره وسیعی از صنایع، اقلیم ها و شرایط محیطی ویژه استفاده می شوند. اعمال حرارت سبب ذوب این مواد و چسبندگی آن به زیرلایه می شود. از مهم ترین ویژگی های این پوشش چقرمگی، شبکه اتصال عرضی بسیار محکم، چسبندگی عالی، مقاومت دمایی و مقاومت شیمیایی بالا می باشد و همچنین سیستم های مختلف پوشش FBE در حال حاضر قابلیت کاربری تا دمای ۱۵۵ + درجه سانتیگراد را دارند.

پوشش پلی اتیلن سه لایه (3LPE)

پوشش لوله پلی اتیلن سه لایه از پوشش های اپوکسی اتصالی ذوبی (FBE ،(چسب و پلی اتیلن تشکیل شده است. وجود همزمان این سه لایه باعث شده است در زمان حمل و نقل و انتقال و انبار کردن و گذاشتن آنها بر روی زمین صدمه کمتری ببینند.
در برابر جریان الکتریکی از مقاومت بالایی برخوردار است و در مدت زمان عمر کاری خود، جریان حفاظت کاتدی کمی استفاده می کند.

پوشش پلی پروپیلن سه لایه (3LPP)

این پوشش از سه لایه تشکیل شده است که برای عایق کاری لوله به این روش: ابتدا یک لایه اپوکسی روی لوله اعمال می شود(FBE ،(لایه دوم چسب (AD (و لایه سوم پلی پروپیلن (PP (اضافه می شود حضور این سه لایه خواص منحصر به فردی به لوله می بخشند.
Ad دارای خاصیت چسبندگی بالا، ضد اکسیداسیون و مقاومت در برابر خوردگی شیمیایی، مقاومت عالی در برابر سوزاندن کاتد و PP دارای مقاومت مکانیکی بالا است، قدرت اتصال قوی، عملکرد عایق خوب، مقاومت در برابر شوک مکانیکی، عمر طولانی، تراکم جریان کنتاکتور کوچک کاتد و … این پوشش به طور گسترده ای در پروژه های انتقال آب، نفت و گاز استفاده می شود.

پوشش ترکیبی FBE دولایه پلی اورتان پلـــــــی استــــــر

پوشش پودر اپوکسی دولایه و پلی اورتان / پلی استر یک سیستم پوششی مرکب است که در بردارنده خواص ضدخوردگی بی نظیر پودر اپوکسی اتصال ذوبی و مقاومت مکانیکی فوق العاده پودر اپوکسی لایه دوم و پلی اورتان یا پلی استر می باشد. در این پوشش، یک لایه از پودر ویژه پلی اورتان یا پودر پلی استر به روش الکترواستاتیک بر روی پوشش FBE دولایه اجرا می گردد در صورت لزوم می توان به جای پودر پلی اورتان یا پودر پلی استر یک لایه پلی اورتان ١٠٠ ٪جامد را به روش افشانه به عنوان پوشش رویی اعمال کرد.

پوشش های مایع برای محافظــــــت از خوردگی لوله های فولادی غیر دفنی

سالهاست جلوگیری از خوردگی لوله های فولادی انتقال آب که در معرض شرایط جوی قراردارند یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رود، وجود شرایط خورنده جوی (باران های اسیدی ، اشعه ماوراء بنفش خورشید و … ) تامین کننده ها را ترغیب بران کرده است که یک سیستم پوششی مناسب را انتخاب کنند، پوشش فوق مخصوص لوله های غیر دفنی و ایستگاه های پمپاژ می باشد. بعنوان نمونه یک سیستم رایج پوشش (Aliphatic Polyurethane + MIO + Epoxy Rich Zinc) را می توان معرفی نمود. وظیفه دولایه اول مقاومت در برابر خوردگی و نفوذ عوامل خورنده و لایه نهایی مقاومت در برابر اشعه UV را برعهده دارد.

پوشش ترکیـبـی پــــودر اپــوکسی FBE و پـــــودر پلی استر برای خطوط لوله و سازه های روزمینی

سیستم پوششی مبتنی بر پودرهای اپوکسی اتصال ذوبی ، مطمئن ترین روش محافظت سازه های فولادی در برابر خوردگی در صنعت هستند . پودر های بر پایه پلی استر نیز که به صورت تک لایه بر روی پوشش FBE اجرا می شوند مقاومت لازم در برابر اثرات مخرب اشعه ماوراء بنفش را تاًمین می نمایند ترکیب پوشش های پودری اپوکسی و پلی استر راه حل مناسبی برای پوشش دهی خطوط لوله و سازه های فولادی روزمینی است.

پوشش دو جزئی پلی اورتان آروماتیک  (Solvent Free)

سیستم پوششی فوق اواسط دهه ١٩٧٠ در اروپا برای مخازن ذخیره سوخت زیرزمینی استفاده گردید و در دهه ١٩٨٠ از پلی اورتان ها با موفقیت در لوله های فولادی انتقال آب و فاضلاب استفاده شد.
ایـن پوشـش دو جزئـی بـه صـورت ١٠٠ ٪ جامـد بـر پایـه رزیـن پلـی یورتـان آروماتیـک طراحـی شـده اسـت. بـا توجـه بـه اینکـه در فرمولاسـیون ایـن پوشـش حـلال وجـود نـدارد مشـکلات زیسـت محیطـی در مـورد آن مطـرح نمـی باشـد. کیفیـت بـالا، مقاومـت در برابر خوردگـی عالـی، چسـبندگی بسـیار خـوب، مقاومـت جـوی مناسـب، انعطـاف پذیـری و خـواص مکانیکـی مناسـب از ویژگـی هـای خـاص ایـن پوشـش اسـت.

پوشش اپوکسی اتصال ذوبی دولایه  (DL_FBE)

در سال های اخیر سیستم پوششی FBE دو لایه به عنوان جایگزین مناسب برای سیستم پلی اتیلن سه لایه کاربرد بسیار گسترده ای در پوشش دهی خطوط انتقال پیدا کرده است. این سیستم پوشش حاوی دولایه پوشش FBE می باشد که لایه اول با هدف ایجاد خواص ضد خوردگی و چسبندگی مناسب به سطح فلز و لایه دوم FBE با هدف ایجاد خواص مکانیکی و حرارتی مناسب بلافاصله پس از لایه اول برروی آن اعمال می گردد. در مقایسه با سیستم پوششی پلی اتیلن سه لایه این سیستم پوششی عملکرد بهتری از لحاظ مقاومت به خوردگی، چسبندگی به زیرآیند و مقاومت در برابر جدایش کاتدی دارد و از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه می باشد.

سیستم پوشش پایه نفتی ( بیتومن انامل )

سیستم پوشش پایه نفتی در گرید C,B,A به صورت تک لایه و دولایه بر روی لوله های فولادی خطوط انتقال مطابق با استانداردهای :IPS-M-TP-295 ,IGS-TP-011(1&2) ,EN10300 اعمال می گردد. این سیستم پوششی شامل: پرایمر مصنوعی، بیتومن انامل ، نوار زیرین ، و نواررویی می باشد.مهمترین ویژگی پوشش لوله بیتومن، مقاومت در برابر خوردگی و صرفه اقتصادی است. شدت خورندگی خاک اطراف لوله هیچگونه تاثیری بر روی بیتومن انامل ندارد و این پوشش در مقابل اسیدها، بازها و نمک ها مقاوم می باشد.

سیستم پوشش پایه ذغال سنگی (کولتار انامل)

پوشش لوله های فولادی بر پایه قطران ذغال سنگی در چند دهه اخیر به منظورحفاظت در برابر خوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. این شرکت با سـابقه ای طـولانی در زمیـنه اجرای این سیستـم پوششی طبق استاندارد:IPS-M-TP-290 ,AWWA C203 با حداکثر کارایی و حداقل قیمت در مقایسه با دیگر پوشش های موجود فعالیت می نماید.

 

پوشش اتصالات و سازه های فولادی

اجرای انواع پوشش های سطح داخل و خارج اتصالات و سازه های فولادی اعم از مایتر، شیرآلات، کمپرسورها، تیرآهن ها و…. در هر ابعاد و اندازه (size free) بر اساس استانداردهای مربوطه انجام می گردد.