ژانویه 9, 2019

لوله پلی پروپیلن PP

کاربرد لوله پلی پروپیلن PP

لوله پلی پروپیلن PP به وسیله جوشکاری فیوژن حرارت داده می شوند. این لوله ها از سبک ترین و مقاوم ترین لوله ها در برابر مواد شیمیایی هستند.

تولید پلی پروپیلن به وسیله محلول یا فرآیند گاز انجام می شود و مونومر آن در معرض حرارت و فشار با حضور یک کاتالیزور قرار می گیرد. تفاوت در کاتالیست و شرایط تولید می تواند خواص پلاستیک را تغییر دهد. پلی پروپیلن یک پلیمر هیدروکربن خطی است که به صورت CnH2n بیان می شود. پلی پروپیلن را به دلیل کاربرد های چند گانه و متعدد آن یکی از پلیمر های چند منظوره در صنعت پلاستیک می دانند. حضور گروه متیل در ساختار پلی پروپیلن موجب شده تا خواص این محصول به نسبت پلی اتیلن تغییر کند. این ساختار موجب افزایش نقطه ذوب بلوری شده و به همین علت است که پلی پروپیلن در برابر حرارت مقاومت تر است.

پلی پروپیلن به سه نوع ایزوتاکتیک، سندوتاکتیک و آتاکتیک تقسیم می شود که ساختار های متفاوتی با یکدیگر دارند.

وزن سبک، مقاومت در برابر جوشکاری و سایش ، دوام بالا و همچنین عایق بودن این لوله ها در برابر حرارت و برق مصرف این لوله ها را دو چندان کرده است. استفاده در دمای بالا تا 90 درجه سانتی گراد در مدت طولانی و تا دمای 110 درجه سانتی گراد در کوتاه مدت تاثیری در ساختار لوله های پلی پروپیلن ندارد. مقاومت در برابر محلول های اسیدی ، قلیایی ، آبی ، نمک ها و بسیاری دیگر از حلال های شییمیایی و آلی سبب کاربرد بالای لوله پلی پروپیلن PP گردیده است.

ویژگی های لوله پلی پروپیلن PP

از خواص ویژه لوله های پلی پروپیلن سطح صاف و صیقلی درون و بیرون لوله می باشد. که سبب حرکت آسان سیالات درون آن میشود. اغلب این لوله ها عایق صدا و گرما می باشند.

در لوله های فلزی زنگ زدگی و ته نشین شدن مواد درون لوله ها باعث مشکلات زیادی از جمله تغییر طعم آب و امکان رشد جلبک و انواع قارچ ها میگردد. اما لوله های پلی پروپیلن ضد جلبک است و تاثیری بر روی رنگ و طعم آب درون لوله ندارند. به همین دلیل در لوله کشی آب ساختمان بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.

مقاومت در برابر فشار لوله های پلی پروپیلن سبب طول عمری بیش از ۵۰ سال و بدون فرسودگی گردیده و هزینه های اجرایی را در لوله کشی ساختمانی و تاسیسات شهری و صنعتی بسیار کاهش میدهند. وزن سبک ای لوله ها حمل و جا به جایی آنها را بسیار آسان کرده است. این لوله ها درون زمین قرار گرفته و سال های طولانی دوام خواهند داشت.

لوله های پلی پروپیلن در دو رنگ سبز و سفید در بازار وجود دارند و که می توانند در اتصالات فرعی و لوله کشی ساختمان به کار روند.

وجه تمایز پلی پروپیلن با سایر پلاستیک ها خاصیت انعطاف پذیری در دما های خاص می باشد. همچنین نقطه ی ذوب این ماده بسیار بالاست و به راحتی توسط ارتعاشات و تنش ها آسیب نمی بیند. لوله های پلی پروپیلن را به راحتی می توان بارها باز و بسته نمود بدون اینکه آسیبی ببینند و این ویژگی اهمیت زیادی در کارهای اجرایی دارد.

همچنین با اضافه نمودن موادی به پلی پروپیلن می توان خواص آن را متمایز کرد. مثلا برای افزایش انعطاف پذیری ، مواد معدنی به آن اضافه میگردد که آنها را به ورق مصنوعی با قابلیت برش آسان تبدیل میکند که در تولید لوله در اندازه های مختلف تاثیر بسزایی دارد.

تنها عیبی که میشود از لوله های پلی پروپیلن گرفت این است که در برابر اشعه های نور خورشید مقاوم نیست و از طرفی به راحتی شکسته می شوند. این ویژگی باعث میشود که از این لوله ها تنها در برنامه های کاربردی سطح کوچک در کنار سایر پلاستیک ها استفاده گردد.

با توجه به قیمت پایین انواع لوله های پلی پروپیلن ، این لوله ها جایگزین لوله های فلزی و چدنی در بازار شده اند.

مزاياي لوله پلي پروپيلن  PP

  • عدم عبور نور از لوله و در نتيجه جلوگيري از رشد ميكروارگانيسم ها .
  • وجود خط راهنما در تمام لوله و اتصالات جهت افزايش سرعت و كيفيت لوله كشي .
  • موارد مصرف آب سرد و گرم .
  • نصب بسيار سريع و آسان .
  • مقاوم در برابر خوردگي .
  • مقاوم در برابر اسيدها ، بازها و … رسوب نمي گيرد و هرگز نمي پوسد .
  • شفاف و زيبا بودن ظاهر لوله .
  • عايق حرارتي و الكتريكي .
  • مقاوم در برابر ضربه و شرايط تخريب محيطي .
  • افت فشار بسيار ناچيز کاربرد لوله پلی پروپیلن

کاربرد لوله پلی پروپیلن PP

  • سیستم های تخلیه ی شیمیایی
  • فرآینده های صنعتی
  • انتقال آب
  • توزیع آب گرم و سرد
  • سیستم های فاضلابی
  • اتصالات فرعی لوله کشی

 

 

توضیحات بیشتر را اینجا ببینید

Leave your comment

Please enter your name.

1 × 2 =

Please enter comment.
تماس با ما
آدرس
تهران، میدان رسالت، خیابان فرجام، بعد از میدان صدم، پلاک 621، واحد 3
تلفن
021-77186410-11
021-77186219-20
ایمیل