ژانویه 7, 2019

لوله پنج لایه

لوله پنج لایه در آبرسانی

لوله پنج لایه نسل جدیدی از لوله است که فلز و پلیمر با هم ترکیب شده اند. لوله پنج لایه از یک لایه آلومینیوم ، دو لایه پلیمر و دو لایه چسب تشکیل شده اند. دو لایه چسبنده در واقع قسمت فلزی لوله را به دو قسمت پلیمری داخلی و خارجی متصل می نماید. لایه آلومینیومی در امتداد طول لوله به عنوان یک مانع عمل می کند و سبب کاهش نیروی ضربه های احتمالی می گردد. لوله پنج لایه مانند لوله های پلیمری در برابر خوردگی ، زنگ زدگی ، پوسیدگی و رسوب مقاوم هستند و همچون لوله های فلزی نفوذ ناپذیرند و در برابر حرارت مداوم و فشار بالا قدرت تحمل بالایی دارند. و نواقص لوله های فلزی و پروپیلن در آنها برطرف گردیده است.

از جمله مزایای این لوله ها می توان به عمر بالا ، عدم رسوب پذیری (به علت صاف و سیقلی بودن سطح داخل آن ها) افت فشار کم و نیز انعطاف پذیری عالی به خاطر وجود لایه آلومینیوم در هسته این لوله ها ، اشاره کرد. لوله های پنج لایه به راحتی و با نیروی دست شکل میگیرند و به همین دلیل استفاده از اتصالات مثل زانو ها در مسیر لوله کاهش پیدا میکند. فشار قابل تحمل این لوله ها 10 اتمسفر میباشد. و برای اتصال این نوع از لوله ها می توان از هر دو روش اتصال فشاری و اتصال به وسیله پیچ و مهره بهره برد. استفاده از این لوله ها در شرایط فشار ۱۰ اتمسفر و دمای 9۰ درجه سانتیگراد طول عمری برابر 50 سال در پی خواهد داشت.

معمولا از لوله های پنج لایه برای مصارف آب آشامیدنی ، حرارت مرکزی با آب گرم و گرمایش از کف استفاده می گردد.

مزایای لوله پنج لایه

نصب و اتصال بسیار ساده و راحت

عایق بندی بسیار عالی

مقاومت در برابر خوردگی

وزن بسیار پایین

انعطاف پذیری عالی و امکان خمش و برش راحت

عدم نفوذ اکسیژن به داخل لوله و در نتیجه افت فشار کم به خاطر سطح نرم داخل لوله

حمل راحت و آسان

دوام بالا و طول عمر طولانی و در نتیجه تعدیل هزینه ها

مقاوم در برابر حرارت و فشار زیاد به دلیل وجود لایه آلومنیومی

مقاومت و  استحکام کافی

کاربرد لوله های پنج لایه

سیستم های بهداشتی با آب سرد و گرم

سیستم های تهویه مطبوع

سیستم های گرمایشی

سیستم گرمایش کف

کیفیت بالای لوله های پنج لایه آن را تبدیل به گزینه مناسبی برای استفاده در سیستم های متورخانه نموده است

از دیگر موارد استفاده از لوله های پنج لایه علاوه بر تاسیسات ساختمان ، آبرسانی، صنایع پزشکی و بهداشتی، سیستم های حرارتی و برودتی و کاربرد صنعتی است.

انواع اتصالات لوله پنج لایه

از خواص بی نظیر لوله های پنج لایه استفاده کمتر از اتصالات به دلیل انعطاف عالی این لوله ها میباشد. و همین امر سبب سهولت لوله کشی سیستم های پنج لایه گردیده است.اتصالات لوله های پنج لایه به دلیل اینکه از جنس برنج میباشد و ساختار پیچیده تری نسبت به سایر اتصالات دارند از قیمت بالاتری برخوردار میباشد.

اتصالات لوله های پنج لایه شامل دو دسته می شوند:

  • اتصالات کوپلی یا مهره ماسوره ای لوله پنج لایه
  • اتصالات پرسی لوله پنج لایهاتصالات کوپلی برای اتصال و آب بندی نیاز به ابزار خاصی ندارند و با یک آچار معمولی به راحتی می توان این کار را انجام داد. ولی به دلیل بالا بودن زمان نصب و دشواری آب بندی اتصالات کوپلی به نسبت اتصالات پرسی در کارهای حجیم استفاده از آنها متداول نمیباشد. توصیه میگردد که پس از نصب اتصالات کوپلی از سیستم مورد نظر در فشار کاری مناسب تست گرفته شود و بابت آب بند بودن سیستم اطمینان حاصل گردد.

اتصالات کوپلی لوله پنج لایه

اتصالات کوپلی دارای سه قست است:

  • بدنه اتصالات کوپلی:
  • بدنه اتصالات کوپلی که بخش بیرونی اتصال است از جنس برنج میباشد که برای مقاومتر و زیباتر شدن روی آن یک لایه نیکل آمده است. و از داخل رزوه گردیده و روی آچارخور میباشد.
  • اورینگ های اتصالات کوپلی:
  • شامل دو عدد اورینگ پلاستیکی است که بر روی رزوه های اتصالات کوپلی قرار میگیرد.
  • حلقه برنجی مهار لوله پلاستیکی:مراحل نصب و آب بند لوله و اتصالات کوپلی پنج لایه
  • برای مهار کردن لوله و برقراری اتصال است ، لوله در میان بدنه اتصال و حلقه و یا مهره مهار پلاستیکی محصور می شود و عمل آب بندی انجام می گیرد.

مراحل نصب و آب بند لوله و اتصالات کوپلی پنج لایه

برش لوله

قیچی مخصوص لوله پنج لایه را در نقطه دلخواه عمود بر لوله قرار داده و یک برش صاف و بدون برآمدگی را انجام می دهیم.

گشاد کردن لوله

سایز کالیبر مناسب را پیدا کرده و با استفاده از ابزار کالیبر دهانه لوله پنج لایه را گشاد کنید. لوله را دو یا سه بار بچرخانید تا کالیبر قسمت های اضافی را برش دهد.  تراش خوردن سطح داخلی لوله به این منظور است که عمل کالیبر کردن به طور صحیح اتفاق افتاده است.

پس از تراش سطح داخلی ، سر لوله به صورت مخروطی شکل گشاد میشود. مخروطی شدن سر لوله باعث نصب مناسب تر اتصالات میگردد.

نصب اتصالات

ابتدا حلقه فشرده سازی اتصالات را در لوله قرار داده ، سپس دو اورینگ پلاستیکی را بر روی اتصال قرار میدهیم.

سفت کردن مهره

مهره را به سمت اتصال هل داده و ابتدا آن را با دست سفت کنید (حدودا ۲ دور کامل) ، سپس با استفاده از دو عدد آچار پیچ و مهره را کاملا سفت کنید (حدودا ۱ تا 5/1 دور کامل)

کار تکمیل گردید.

اتصالات پرسی لوله پنج لایه

اتصالات پرسی لوله پنج لایه به کمک ابزاری به اسم پرس نصب و آب بندی میگردد. عمل آب بندی بسیار ساده انجام میگیرد و برای کارهایی با حجم بالا بسیار مناسب است. البته این مدل از اتصالات به گونه ای هستند که پس از آب بند شدن دیگر امکان باز شدن اتصال وجود ندارد و در صورتی که اتصال به هر نحو دچار مشکل شود ، نیازمند این است که آن اتصال باز شده و اتصال جدیدی جایگزین آن گردد.

 

توضیحات بیشتر را اینجا ببینید

 

Leave your comment

Please enter your name.

ده + 10 =

Please enter comment.
تماس با ما
آدرس
تهران، میدان رسالت، خیابان فرجام، بعد از میدان صدم، پلاک 621، واحد 3
تلفن
021-77186410-11
021-77186219-20
ایمیل